Tájékozódó teszt

Egy I. gyermek és alatta egy II. felnőtt tájékozódást szolgáló ADHD szűrő kérdőív található itt

I.

ADD/ADHD

Kérdőív

szétszórt, szertelen, indulatos gyermekkori viselkedésről
                          
                                                                        GZS-CSM


Kitöltési útmutató: Kérjük, válaszolja meg a kérdéseket az elmúlt 6 hónapos időtávra vonatkozóan. 
A megbízható eredmény érdekében, kérjük, őszinte válaszokat adjon.


1. Milyen gyakran van gyermekének nehézsége figyelmének megtartásával, iskolai ill. egyéb feladatok végzése során? 
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

2. Milyen könnyen zavarják meg gyermekét a környezetből érkező zajok, más beszélgetések?
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

3. Milyen gyakran kerüli, vagy halogatja gyermeke azon feladatok elvégzését, melyek fokozott mentális igénybevétellel/gondolkodással járnak?
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

4. Milyen gyakran okoz problémát gyermekének figyelni valakire, aki közvetlenül neki intézi mondandóját?   
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

5. Milyen gyakran szokott gyermeke hibázni pusztán a figyelmetlenségéből adódóan az iskolai feladatok, házi feladatok, vagy egyéb tevékenység végzése során?

                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

6. Milyen gyakran szokott gyermeke egy, amúgy rendszeresen végzett tevékenységet elfelejteni? 
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

7. Milyen gyakran szokott gyermeke elveszíteni, elhányni dolgokat, amelyek megszokott feladatai elvégzéséhez szükségesek?
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

8. Milyen gyakran válik gyermeke nyugtalanná például annak okán, hogy sokáig kell egy helyben ülnie?
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

9. Milyen gyakran okoz gyermekének nehézséget kivárni a sorát, például a beszélgetések alkalmával?

                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

10. Milyen gyakran van gyermekének késztetése arra, hogy felálljon és kimenjen tanóra alatt?
                                                                               soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

11. Milyen gyakran szokott gyermeke egy kérdést megválaszolni, mielőtt azt még végig mondták volna számára?

                                                                               soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        
  
12. Milyen gyakran válik gyermeke nyugtalanná, például, hogy izeg-mozog, lábát rázza, kezével babrál, ki akar menni a teremből, vagy valami mást akar csinálni?
                                                                          
                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

13. Milyen gyakran találja nehéznek pihenésre bírni gyermekét?

                                                                               soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

14. Milyen gyakran látja úgy, hogy gyermeke sokkal többet beszél, mint mások?

                                                                              soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

15. Milyen gyakran szakítja meg gyermeke mások beszélgetését?

                                                                               soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                        

16. Milyen gyakran fordul elő, hogy gyermeke nem követi az utasításokat, illetve,
      hogy nem fejezi be rendesen a feladatot?
                                                                                   soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                            

17. Milyen gyakran fordul elő, hogy gyermekének nehézségei vannak napi tevékenységeinek megszervezésében és kivitelezésében?
                                                                                    soha     ritkán    rendszeresen     igen gyakran
                                                                                                                                             



*


ÉRTÉKELÉS



Az alábbi ponthatárok tájékoztatást nyújthatnak annak lehetőségéről, mennyi esélye van a vizsgált/kitöltő személynek rá, hogy ADHD (figyelemzavar ill. impulzivitás)  problémája lehet.



7-10 pont    -      némi           

A tesztkérdésekre adott válaszai alapján valószínűsíthető, hogy gyermekére némileg jellemzőek 
a hiperaktivitás tünetei.



11-15 pont    -    enyhe               

A tesztkérdésekre adott válaszai alapján valószínűsíthető, hogy gyermekére a hiperaktivitás tünetei 
enyhe fokban jellemzőek.

Amennyiben eredményül 12 pont feletti értéket kapott, érdemes felkeresnie egy szakembert!
Javasoljuk, hogy a tesztet 6 havonként ismételje meg!



16-35 pont     -    közepes fokú 

A tesztkérdésekre adott válaszai alapján valószínűsíthető, hogy gyermekére 
közepes szinten jellemzőek a hiperaktivitás tünetei. 

Teszt-eredménye alapján erősen javallt egy ezzel foglalkozó szakembert felkeresni.



36 pont felett   -   komoly         

A tesztkérdésekre adott válaszai alapján valószínűsíthető, hogy gyermekére 
súlyos mértékben jellemzőek a hiperaktivitás tünetei. 

Teszt eredményei alapján mindenképpen érdemes felkeresnie egy szakembert.


********************************************************
II.

Felnőtt ADHD Szűrő
WHO - ASRS - 2017
(ford. Csiky M 2017)

1. Milyen gyakran van nehézsége azzal, hogy odafigyeljen arra, amit önnek mondanak, abban az esetben amikor közvetlenül önhöz beszélnek? (DMS-5 A1c)

            0 soha     1 ritkán     2 néha     3 elég gyakran   4 gyakran     5 nagyon gyakran

2. Milyen gyakran hagyja el a helyét megbeszéléseken vagy egyéb olyan helyzetekben, amikor ülve kellene maradnia? (DSM-5 A2b)

            0 soha     1 ritkán     2 néha     3 elég gyakran   4 gyakran     5 nagyon gyakran

3. Milyen gyakran van nehézsége azzal hogy lenyugodjon és elengedje magát, amikor önmagára fordítható szabadideje van? (DSM-5 A2d)

            0 soha     1 ritkán     2 néha     3 gyakran     4 nagyon gyakran

4. Milyen gyakran történik meg, hogy beszélgetés közben befejezi beszélgető partnere helyett a mondatát, szavába vágva és megelőzve őt? (DSM-5 A2g)

            0 soha     1 ritkán vagy néha     2 gyakran vagy nagyon gyakran

5. Milyen gyakran halogatja a legutolsó pillanatra a dolgait?

            0 soha     1 ritkán     2 néha     3 gyakran     4 nagyon gyakran

6. Milyen gyakran szorul ill. hagyatkozik másokra abban, hogy megszervezzék az életét és figyeljenek a fontos részletekre?

            0 soha     1 ritkán     2 néha     3 gyakran     4 nagyon gyakran


A kitöltés függvényében 0-tól 24-ig terjedő pontszámokat lehet kapni. 
Amennyiben figyelmetlenségre, szervezetlenségre, hirtelenségre, nyugtalanságra jellemző nehézségei vannak a hétköznapokban, és eredményül 12 pont feletti értéket kapott, érdemes bővebben tájékozódnia és felkeresnie egy szakembert!